Doprava

Rychle a pohodlně po celém kraji

„Diskuse o dopravě v Jihomoravském kraji se často redukuje na parkování v Brně. Ze zkušeností
starostů víme, že kvalita silnic a dopravní dostupnost je klíčová pro kvalitu života obyvatel a téma
dopravy vnímáme poněkud komplexněji. Kvalitní dopravní spojení do a ze všech částí kraje
umožňuje jejich rozvoj a další život v nich. Postaráme se proto o opravu silnic v havarijním stavu i
zajištění dostupné a smysluplné veřejné dopravy. Stejně tak se zasadíme o další rozvoj sítě
cyklostezek a jiné projekty v oblasti osobní dopravy.“

Garant pro dopravu, Drago Sukalovský

V dopravě se postaráme o:

Silnice

Kraj je majitelem a správcem komunikací II. a III. třídy. Tedy silnic, které většina obyvatel kraje denně využívá. Je proto nutné, aby se podařilo alokovat na opravy silnic více financí a v kraji tak zásadně ubylo komunikací v havarijním stavu. Stejně, jako se musí starat o své komunikace, musí tlačit na stát, aby řešil státní silnice na jeho území. Jednou ze zásadních je pro nás dokončení dálnice D55 až do Břeclavi, jakožto důležité dopravní tepny. Je nutno proto zrychlit přípravy jak budování nových silnic, tak i přípravu oprav těch stávajících. Další prioritou je pro nás také budování obchvatů měst a obcí, přes které vedou frekventované dopravní tepny.

Veřejnou dopravu

Atraktivní, dostupná, pohodlná, udržitelná a rychlá. Taková by měla být veřejná doprava napříč celým Jihomoravským krajem. Je nutné tlačit na modernizaci železničních tratí a pokračovat v nákupu krajských vlaků. Do regionů, kam vlaky nezajíždí, pak musí zajíždět autobusová doprava, která reaguje na poptávku cestujících. Nutná je za nás určitá flexibilita spojů a pořízení menších autobusů, které budou častěji zajíždět do okrajových lokalit. Dostupný region totiž znamená živý region.

Vybudování vysokorychlostní tratě s terminálem v Brně a Břeclavi

Dlouho slibované a připravované vybudování vysokorychlostní tratě z Děčína do Břeclavi je třeba urychlit! Stavebníkem bude stát, Jihomoravský kraj však musí sehrát roli zásadního partnera a poskytnout maximální součinnost, aby se projekt zrealizoval co nejdříve. Stejně důležité jako samotná trať jsou i plánované terminály. Vedle Brna má být terminál také v Břeclavi. Je nutné, aby byly terminály umístěny smysluplně a byla k nim připojena veškerá dopravní obslužnost. Tedy dostatečné parkovací kapacity a návazné linky integrovaného dopravního systému.

Leteckou dopravu

Jihomoravský kraj je majitelem brněnského letiště. Za nás je důležité, aby se pracovalo na navýšení osobní letecké dopravy, která je nyní silně potlačována tou nákladní. Brno jako strategické letiště může být zajímavé pro řadu leteckých společností. Budeme proto usilovat o rozšíření možností osobní letecké dopravy na brněnském letišti.

Cyklodopravu

Infrastruktura pro osobní nemotorovou dopravu jako atraktivní možnost cestování. Cyklodoprava neslouží jen pro turisty, ale i pro místní, kteří na kolech jezdí za prací, do škol. Proto budeme i nadále podporovat rozšiřování sítě cyklostezek napříč celým krajem. A nejen to, zasadíme se i o větší alokaci peněz na údržbu a opravu stávající sítě cyklostezek a doplňkové infrastruktury, která výlety i cesty do práce na kolech zpříjemní.

Podporu elektromobility

Kraj musí jít příkladem, proto budeme rozumně a smysluplně podporovat elektromobilitu v kraji. Jak budováním dobíjecích stanic na pozemcích kraje, tak podporou pořizování elektromobilů krajskými organizacemi.

Územní plánování

Kdo je připraven, není překvapen. Proto dlouhodobě pracujeme na přípravě projektů již v úrovni územního plánování a budeme v tom nadále pokračovat.