Schválená aktualizace zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje počítá s vedením trasy nové silnice 43 městskou částí Bystrc. Podmínkou vedení takzvanou bystrckou stopou je to, aby silnice vedla přes řeku Svratku tubusem. Kancelář architekta města Brna (KAM) si nechala zpracovat tři studie, jak by brněnská část silnice mohla vypadat. U dvou ze tří studií tubus chybí. Autoři návrhů přesto věří, že jejich řešení obyvatele před hlukem ochrání.

Tubus musí být, říká náměstek

Náměstek hejtmana Martin Maleček (Starostové pro Jižní Moravu), který má územní rozvoj na starost, uvedl, že most povede tubusem. „Studie řešily podobu přilehlých parků, přístup k přehradě, podobu nájezdů a sjezdů a podobně. I když KAM požadavek tubusu nezadal, je to nepřekročitelná podmínka,” řekl.

Dva návrhy s tubusem nepočítaly, jeden ano

S tubusem počítá návrh, který zpracovalo Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt. „Most je kompletně krytý v tubusu, kterým se snažíme docílit maximálního potlačení negativní hlukové zátěže na okolí. Otvory v tubusu jsou prosklené a slouží jak k odlehčení konstrukce, tak k prosvětlení. Dopad z hlediska hluku bude minimální,” uvedl za kancelář Miroslav Juren.

Uzavření mostu naopak chybí v návrhu, který představil Pavel Jura a FAST VUT. „Hluk jsme řešili, ale nebylo to jediné kritérium. Také jsme se zabývali vlivem stavby na krajinný ráz. Mezi tím musíme najít rovnováhu. Jakékoli tubusové řešení bude velkým zásahem do krajinného rázu a pohled na svratecké údolí tím bude výrazně dotčený,” uvedl architekt Pavel Jura.

Za dvacet let má být hluk z dopravy nižší

Tubus má podle něj především větší nároky na technické propojení tunelů, odvětrávání i bezpečnost. Sám prezentuje variantu, kdy podél mostu vznikne protihluková skleněná bariéra, která se na vrchu bude sbíhat. „Most ale neuzavře, takže nebudou problémy s extrémním přehříváním. Je potřeba si ale uvědomit, že dnes plánujeme hlukové bariéry pro most, který bude stát nejdřív za 20 let a hluk z dopravy bude nižší,” dodal Jura.

Ani třetí návrh od společnosti knesl kynčl architekti a kanceláře Ossendorf s tubusem ve studii pro Kancelář architekta města Brna nepočítá. Podle architekta Jakuba Kynčla však pozdější návrh obsahuje skleněný tubus. „Studii pro KAM jsme dělali před tři čtvrtě roku, ale nyní je jasné, že tam tubus musí být. A ten před hlukem ochrání,” řekl Kynčl.

V plánu jsou setkání s občany

Ideové studie na konci srpna hodnotila dvacetičlenná komise složená z představitelů kraje, ministerstva dopravy, vedení města Brna a dalších členů. „Odborníci nyní vybírají nejlepší prvky návrhů, které poté zkombinují do jedné výsledné podoby. Výsledné řešení podoby brněnského úseku zveřejníme v půlce října. Plánujeme ho představit na třech setkáních také obyvatelům městských částí Bystrc, Bosonohy a Kníničky,” uvedla mluvčí KAM Jana Běhalová.

Vznik budoucí silnice první třídy 43 vedoucí od dálnice D1 přes Brno a dále na sever provázejí desetiletí spory. Kontroverzní je právě trasa přes město, která podle odpůrců znepříjemní život obyvatelům v okolí. Ke zmírnění hlukové zátěže silnice má přispět právě tubus.

Zdroj: brněnskádrbna.cz